Monday 10 October 2011

Rörmokeri På Egen Hand...

Sedan ungefär ett halvår tillbaka så har min toalett runnit efter nästan varje gång man spolat vilket är ganska frustrerade då man fått trycka till cisternlocket flertalet gånger för att skiten skall sluta rinna. Ibland har man inte alltid tid eller ork att göra detta och det kan resultera till att man "kommer tillbaka" ett par timmar senare och finner toaletten står och rinner i all sin ensamhet.

Eftersom jag är helt novis när det kommer till toaletter så fick jag be min farsa komma och titta på den, han konstaterade (eller vad han trodde i alla fall) att det var själva flottören som var paj och vi åkte genast till en rörfirma för att söka reda på en enkel lösning till mitt problem. Notera nu att jag har gått och dragit på den här skiten i ett halvår, för att jag är lat. Inte värt all den mödan när jag slutligen fick reda på hur lätt det var att lösa problemet. Hur som, återgår till historien, personen i butiken visste till 99 % vad det var och skrev upp namnet på den kolv jag behövde.

RSK 792 4749

Detta var det magiska namn på den lilla skitsak som slutligen skulle lösa mina problem. Självklart tog det mig säkert ytterligare 2-3 veckor innan jag försökte få tag på denna kolv för han hade inte den där och jag orkade inte "drälla runt" men så slutligen tog jag mig till Rörshoppen, ute på RingönHisingen i Göteborg, numera Badrumsgruppen, där jag fick ypperlig hjälp. Han hittade den lilla kolv jag skulle ha och förklarade tillräckligt bra för mig för att jag själv på egen hand skulle våga testa på och lyckas byta ut den.

Det var ganska simpelt, precis som han förklarade men det tog lite ryckande och vridande innan jag fick loss den gamla kolven och när den väl var loss var det oerhört enkelt att sätta dit den nya och vips så fick jag mig en toalett som går att spola utan att det fortsätter rinna efter att den "spolat klart".

No comments:

Post a Comment