Monday 10 October 2011

Lite Mindre Vanliga Toaletter...

Tänkte prata lite "allmänt" om design på toaletter som jag tycker det är jävligt snålt om, asså varför ser typ alla toaletter i princip likadana ut ? Asså de är tråkiga och stela, samma jävla koncept som inte ändrar sig särskilt mycket i utförande.

Varför kan det inte vara en "möbel" som allt annat i ens hem. Asså något som har lite design så väl som funktion.

Nedan har jag lagt upp lite bilder som jag hittade på nätet efter typ en halvtimmes sökande. De kanske är inte de mest innovativa stolarna där ute men de har lite mer karaktär. Hade jag haft möjlighet, eller det har jag men det blir så bökigt med att fixa en väggmonterad toalettstol i min lägehet så hade jag gärna haft en sån här, den är simpel som fan men väldigt elegant.

Det behöver inte vara så jävla svårt.

















Det är bara titta på denna, det ser mer ut som en
stol än en toalett, visst den kostar 10.000 men fan den är innovativ och det känns mer som en möbel än en jävla sleten toalett. Jag säger inte att den måste vara osynlig och att man skall försöka få den "att vara något annat" jag vill bara se lite nya saker, lite idéer och design som inte bara hela tiden går ut på att återskapa det som redan finns.

Det är bara titta på toalettstolen till höger här, visst den är väldigt lik många andra man "ryggen" går hela vägen ner och den känns mer följsam och man anar en viss "eftertänksamhet" när man gjort den. Jag är en simpel man när det kommer till mycket och det gäller även toaletter, asså många personer är inte direkt "jätte förtjusta" i att sitta på muggen och skita, måste man då göra "upplevelsen" värre genom att låta människan sitta på något fult, kallt och jävligt stelt ?

Denna stol är nog ändå min favorit bland de stolar jag hittade ikväll och den är fan ändå ganska billig. Går kanske att hitta ännu billigare men för 3995 kr så tycker jag man får jävligt mycket toalett för pengarna. Klart kan man alltid hitta "billigare" toaletter men frågan är hur mycket man vill kompromissa, inget skulle jag säga.

Den är liksom följsam, den känns som om den skulle vara i ett enda stycke, den har lite "från det gamla" men samtidigt så står den ut och den har en tanke bakom sig och den är fan stilren och bara riktigt jävla snygg.

De två under är en och samma toalett bara från lite olika vinklar och den var nog den första jag "föll för", särskilt om man tittar på den vänstra bilden men tittar man på några andra bilder så känns den oerhört rörig och det är många linjer som "kommer och går" och det blir bara ett jävla "misch-masch" av linjer som inte riktigt hjälper designen. Det skapas väldigt konstiga skuggor och den känns "mörk" och ogästvänlig på något sätt. Tror det hade funkat bättre om man skippat "infällningen" precis in mot ryggen under själva sitsen och liksom låtit den "flyta på" lite mer. Dock är det lite svårt att säga så mycket mer när man inte sett de i verkligheten. Skall försöka ta mig en "tur på stan" någon dag.



No comments:

Post a Comment